Welkom op het blog van Bibliotheek Staphorst waar u al onze activiteiten kunt terugzien

zaterdag 20 september 2008

Makkelijk lezen plein

Sinds september 2007 heeft bibliotheek Staphorst een Makkelijk Lezen Plein.
Dit is een meubel speciaal ontworpen voor kinderen met leesproblemen als gevolg van dyslexie, concentratieproblemen, handicap of allochtone afkomst.

De doelgroep zijn kinderen in de leeftijd van 8 t/m 13 jaar en ouders en leerkrachten.
Het meubel heeft een aantrekkelijke frontale presentatie van de materialen: kinderen kunnen zo hun keuze bepalen aan de voorkant van het boek.
Ook de indeling op thema’s, aangegeven met pictogrammen is een duidelijke manier van presentatie. De volgende thema’s zijn in het meubel te vinden:
Verhalende boeken: sport, school, dieren, paarden, avontuur, griezelen, liefde, vrienden.
Informatieve boeken: natuur en dieren, hobby en sport, techniek en verkeer, lichaam.

Ook zijn er luisterboeken, cd-roms en dvd’s en tijdschriften te vinden en informatie voor ouders en leerkrachten.
Het boek “Houvast bij leesproblemen & dyslexie op de basisschool: leidraad voor ouders” is een aanrader. Verder staat er een computer met gratis informatieve sites voor ouders en kinderen.

Geen opmerkingen: